Κυριακή 28 Απριλίου 2013

ΠΑΣΧΑ και Ημερολόγιο:Τα προβλήματα της ημερομηνίας εορτασμού του Πάσχα

ΠΑΣΧΑ και Ημερολόγιο:Τα προβλήματα της ημερομηνίας εορτασμού του Πάσχα

       Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή των Ορθοδόξων Χριστιανών και η λέξη Πάσχα προέρχεται από την εβραϊκή… «pesah» που σημαίνει “διάβαση” καθώς οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πάσχα σε ανάμνηση της απελευθέρωσής τους από τους Αιγυπτίους και της διάβασης της Ερυθράς θάλασσας. Οι Χριστιανοί γιορτάζουν την ανάσταση του Σωτήρα και τη διάβαση από το θάνατο στη ζωή.

      Πότε όμως γιορτάζεται το Πάσχα; Η Α’ Οικουμενική σύνοδος που έγινε στην Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ., η οποία λαμβάνοντας υπόψη ότι οι Εβραίοι γιόρταζαν το Πάσχα κατά την ημέρα της Πανσελήνου που γινόταν μετά την εαρινή ισημερία και επειδή ο Χριστός αναστήθηκε μετά την γιορτή του εβραϊκού Πάσχα, δηλαδή μετά την εαρινή πανσέληνο, καθόρισε τον εξής κανόνα:
     Το χριστιανικό Πάσχα πρέπει να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την Πανσέληνο, που θα γίνει κατά την ημέρα της εαρινής ισημερίας ή μετά από αυτήν. Αν η πανσέληνος γίνει Κυριακή τότε το Πάσχα θα εορτάζεται την επομένη Κυριακή.
     Αυτό έγινε για να μην συμπίπτει ποτέ το χριστιανικό με το εβραϊκό Πάσχα. Η πανσέληνος που συμβαίνει κατά ή μετά την εαρινή ισημερία λέγεται και πανσέληνος του Πάσχα ή πασχαλινή πανσέληνος.
      Τα πράγματα φαίνονται απλά αλλά δεν είναι. Για να καθοριστεί η πασχαλινή πανσέληνος, η Α’ Οικουμενική σύνοδος ανέθεσε στον Πατριάρχη της Αλεξάνδρειας, (πόλη στην οποία άκμαζε η αστρονομία τα χρόνια εκείνα), να φροντίσει τον καθορισμό της πανσελήνου του Πάσχα και κατ’ επέκταση την ημερομηνία του Πάσχα για όλες τις χριστιανικές εκκλησίες. Στην Αλεξάνδρεια εκείνη την εποχή χρησιμοποιούσαν τον κύκλο του Μέτωνα για τον προσδιορισμό των μελλοντικών Πανσελήνων. Ο Αθηναίος Αστρονόμος Μέτων (432 π.Χ.) είχε ανακαλύψει ότι κάθε 19 έτη οι ημερομηνίες των φάσεων της σελήνης επαναλαμβάνονται. Αυτή η περίοδος των 19 ετών ή 6940 ημερών περίπου, ονομάστηκε κύκλος του Μέτωνα ή κύκλος της σελήνης.
    Όμως ο κύκλος του Μέτωνα παρουσιάζει κάποιο σφάλμα, δεν είναι κύκλος ακριβώς 19 ετών. Το σφάλμα που έχει συγκεντρωθεί από το 325 μ.Χ. μέχρι σήμερα, είναι 5 περίπου ημέρες. Με βάση λοιπόν τον κύκλο του Μέτωνα σχηματίσθηκε (από τους Αλεξανδρινούς αστρονόμους) ο πίνακας των πανσελήνων του Πάσχα, (Πασχάλιοι πίνακες) δηλαδή των μετά την 21η Μαρτίου (Ιουλιανού ημερολογίου) πανσελήνων.
    Αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 1582 που η Καθολική εκκλησία καθιέρωσε το νέο (Γρηγοριανό) ημερολόγιο (αυτό που έχουμε σήμερα και εμείς) για να διορθώσει το συσσωρευμένο λάθος του παλαιού (Ιουλιανού) ημερολογίου (τότε υπήρχε 10 μέρες καθυστέρηση του παλιού ημερολογίου δηλαδή η εαρινή ισημερία του 1582 αντί να γίνει στις 21/3 έγινε στις 11/3). Οι ορθόδοξοι Χριστιανοί δεν δέχτηκαν την ρύθμιση αυτή και ορισμένοι (οι παλαιοημερολογίτες) συνεχίζουν κανονικά μέχρι σήμερα να χρησιμοποιούν το παλιό ημερολόγιο.
     Η Εκκλησία της Ελλάδας δέχθηκε το νέο ημερολόγιο στις 10 Μαρτίου 1924, ακολουθώντας την Ελληνική πολιτεία που το είχε αποδεχθεί το 1923, αλλά το Πάσχα και οι εξαρτώμενες από αυτό κινητές εορτές εξακολουθούν να εξαρτώνται από το παλιό ημερολόγιο. Έτσι άρχισαν τα προβλήματα με τις ημερομηνίες του Πάσχα στην χώρα μας (και σε όσες χώρες έχουν όμοιες ρυθμίσεις).
    Αυτά οφείλονται στα δυο σφάλματα στα οποία στηρίζεται ο υπολογισμός της ημερομηνίας του ορθόδοξου Πάσχα:

α) Χρησιμοποιεί τον κύκλο του Μέτωνα που έχει ήδη συγκεντρωμένο σφάλμα 4-5 ημερών.

β) Χρησιμοποιεί το παλιό ημερολόγιο με τα συσσωρευμένα σφάλματά του για τον προσδιορισμό της εαρινής πανσελήνου.

     Αποτέλεσμα του πρώτου σφάλματος είναι να έχουμε τον εορτασμό του ορθοδόξου Πάσχα πολλές φορές όχι την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο, αλλά την επομένη, όπως π.χ. το 2000, 2003, 2009. Αποτέλεσμα του δευτέρου σφάλματος είναι να έχουμε τον εορτασμό του ορθοδόξου Πάσχα πολλές φορές μετά την δεύτερη εαρινή πανσέληνο π.χ. το 2002, 2008.
     Στην περίπτωση που οι δύο πανσέληνοι (η υπολογισμένη με το Ιουλιανό και η υπολογισμένη με το Γρηγοριανό ημερολόγιο) πέσουν την ίδια βδομάδα έχουμε κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Καθολικών όπως φέτος αλλά και το 2011. Να σημειώσουμε ότι με τους παλαιοημερολογίτες έχουμε πάντα κοινό Πάσχα, αφού το υπολογίζουμε με τον ίδιο τρόπο αλλά με διαφορά 13 ημέρες στην ημερομηνία.
    Τα ημερολογιακά όρια μέσα στα οποία γιορτάζεται το Ορθόδοξο Πάσχα είναι από4 Απριλίου το νωρίτερο (πρώιμο Πάσχα), μέχρι 8 Μαΐου το αργότερο. Αυτό θα συμβαίνει μέχρι το έτος 2099 που το παλιό ημερολόγιο θα εξακολουθεί να έχει 13 ημέρες διαφορά από το νέο. Από το 2100 (που είναι δίσεκτο μόνο με το παλιό) η διαφορά των δυο ημερολογίων θα γίνει 14 μέρες και αυτό θα σημάνει την μετατόπιση προς τα πάνω των ορίων εορτασμού του Πάσχα.
    Η συνεχής μετακίνηση προς τα πάνω των ημερομηνιών του Πάσχα λόγω του προσδιορισμού του σε σχέση με το παλιό ημερολόγιο θα έχει κάποτε εντυπωσιακές συνέπειες. Αν εξακολουθήσει η ορθόδοξη εκκλησία να στηρίζεται στο παλιό ημερολόγιο, το 5270 μ.Χ. το Πάσχα θα γιορταστεί στη 1 Ιουνίου, ενώ οι Καθολικοί θα το γιορτάσουν στις 11 Απριλίου. Και βέβαια η ημερομηνία όλο και θα μετατοπίζεται προς τα μπρος ώσπου κάποια στιγμή το Πάσχα θα γιορτάζεται στη μέση του Καλοκαιριού.

Πηγή: fouit.gr- από: Δημήτρης Ι. Μπουνάκης, Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών, από την δημοσίευσή του “Το τελευταίο πρώιμο Πάσχα” στο παράρτημα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας Ν. Ηρακλείου
============================================================
***ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ:
    Ο προσδιορισμός της γιορτής του Πάσχα, είναι ένα απλό αστρονομικό-μαθηματικό πρόβλημα, που καθορίζεται από τον κύκλο της Σελήνης.
     Την επιστημονική διάσταση του θέματος, αναγνώριζε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, γι αυτό και ανέθετε στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας, το καθήκον σε συνεργασία με τους Αστρονόμους και εξέδιδε τις "πασχαλίους εγκυκλίους" που καθόριζαν πότε εορτάζεται το Πάσχα.
      Δυστυχώς για άσχετους λόγους το θέμα μετατράπηκε σε "εκκλησιαστική διαφωνία" που ταλάνισε και ταλανίζει τον Χριστιανικό Κόσμο με "φανατισμούς" και "ισχυρογνωμοσύνες" περί υποταγής στον Πάπα για το Ημερολόγιο,διασπάσεις σε Παλαιοημερολογίτες κλπ,αγνοώντας ιστορικά, ότι σε όλα τα Ημερολόγια,πίσω βρίσκονται Ελληνες επιστήμονες Αστρονόμοι.
     Μήπως ο Πάπας έφτιαξε το Ημερολόγιο?Επικρίνουμε και σωστά, την άποψη για το "αλάθητο του Πάπα" αλλά δεν είναι δυνατόν ,ταυτόχρονα να υποστηρίζουμε το "αλάθητο" των ισχυρογνωμώνων μη ειδικών.
     Μακάρι,ο Θεός να δώσει φώτιση στους προκαθήμενους όλων των Χριστιανικών Εκκλησιών, να συμφωνήσουν σε ένα κοινό κανόνα και σε ένα ΚΟΙΝΟ ΕΟΡΤΑΣΜΟ του ΠΑΣΧΑ, αναγνωρίζοντας ότι είναι προτιμότερο να εορτάζει από κοινού η Χριστιανοσύνη την Ανάσταση από το να ομφαλοσκοπούμε ποιος έχει το αλάθητο στον προσδιορισμό της ημερομηνίας του Πάσχα.Ενας πιο απλός κανόνας που θα καθόριζε από κοινού σαν ημερομηνία εορτασμού μια συγκεκριμένη Κυριακή του Απριλίου (πχ.2η -3η) θα ήταν πιο λογικός από αυτό που συμβαίνει σήμερα....
=========================================================================
.......Πηγή βασικού άρθρου......βλ."pame.gr-προσδιορισμός της γιορτής του Πάσχα"

Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Αμπελόκηποι: Λαζαρίνες '2013

Λαζαρίνες του ΠΕΛΣΑ'13:από δεξιά
Η Πρόεδρος Σοφία Χατζή,Ελένη Ζήση,
Μαρία Παλιούρη,Ράνια Βασιλειάδου,
Κατερίνα Φωτιάδου
Αμπελόκηποι:
Λαζαρίνες '2013

       Σάββατο 27-4-2013 σήμερα ,μέρα του Λαζάρου,η Εκκλησία μας εορτάζει την Ανάσταση του Λαζάρου που προμηνύει την Ανάσταση του Χριστού,το Αγιο Πάσχα.

Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Χριστού και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία τον φιλοξένησαν πολλές φορές (Λουκ.ι΄, 38-40, Ιωαν.ιβ΄, 1-3) στη Βηθανία κοντά στα Ιεροσόλυμα. Λίγες μέρες πρό του πάθους του Κυρίου ασθένησε ο Λάζαρος και οι αδελφές του ενημέρωσαν σχετικά τον Ιησού που τότε ήταν στη Γαλιλαία να τον επισκεφθεί.
....Δείτε περισσότερα για την Ανάσταση του Λαζάρου
      Γυναίκες και κοπέλες του χωριού,από τον Πολιτιστικό Σύλλογο (ΠΕΛΣΑ),ντυμένες με παραδοσιακές φορεσιές και κρατώντας στολισμένο πλεκτό καλάθι,περιήλθαν,σήμερα, τα σπίτια του χωριού τηρώντας και φέτος το έθιμο,ψάλλοντας το: ....." Ξύπνα Λάζαρε και μην κοιμάσαι...."
        Οι νοικοκυρές και όσοι βρίσκονταν στα σπίτια,τις υποδέχονταν με ευχές,Χρόνια Πολλά,Καλό Πάσχα και πρόσφεραν αυγά στο καλάθι και όποια χρηματική δωρεά μπορούσε ο καθένας, για τον Σύλλογο.
         Τα προσφερόμενα αυγά,βάφονται "κόκκινα Πασχαλιάτικα" και προσφέρονται ,μαζί με τσουρέκια,από τον Σύλλογο,στην 2η Ανάσταση,στον Αη Νικόλα,κάθε χρόνο
 
**Δείτε σχετικά για προηγούμενες χρονιές,
με φωτο-Video και άλλα  ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ 2012-2009
Κάποιες κοπέλες έχουν τακτική παρουσία ως Λαζαρίνες
και σε παλιότερα στιγμιότυπα,όπως η Μαρία Παλιούρη,
Ελένη Ζήση (βλ.Φωτογραφίες)

Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Αμπελόκηποι:Τα άλλα μαγαζιά του Χωριού

Αμπελόκηποι:
Τα άλλα μαγαζιά του Χωριού

     Το χωριό μας είναι κύρια γνωστό για τις Ταβέρνες του,που βρίσκονται στην είσοδο του χωριού, για τις οποίες συχνά έχουμε γράψει στο Ιστολόγιό μας.
   Εχουμε όμως και άλλα μαγαζιά πιό μέσα στο χωριό και γύρω από την πλατεία.:
 
1-Φαρμακείο:Λεβαντής Κώστας τηλ.2467089175-κιν.6938172
 
 
2-Καφέ-Γλυκά "Γλυκιά Πλατεία":Σιδόπουλος Βασίλης τηλ.2467085034
 
 
από αριστερά:Νικόλας, Στέργιος(ο.."πρόεδρος"),
Παναγιώτης
3-Φούρνος-Αρτοποιείο "Σίτος": Αβτζόγλου Στέλιος τηλ.2467085042
 
 
 
 
 Λίγο πιό πέρα:
 
4-Καφέ- Παντοπωλείο "η Πιάτσα"  κ Πρατήριο Αρτου: Ρουσκόπουλος Σωτήρης τηλ.2467085211
 
 
 
 
-
Ιδρυτής:Νικος Ρουσκόπουλος

Σάββατο 13 Απριλίου 2013

Κηδεία:Βασίλης Ζήσης 12-4-2013

Κηδεία: Βασίλης Ζήσης 12-4-2013
    
     Εφυγε από κοντά μας ένας ακόμη χωριανός μας,ο Βασίλης Ζήσης (Πατσίκας) σε ηλικία 90 χρόνων.
        Η κηδεία του έγινε στο χωριό  την Παρασκευή 12-4-2013.
        Συλλυπητήρια στην οικογένειά του. ..."Θεός Σχωρέστον"...

Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Σταυροπροσκύνηση 7-4-2-13:Αμπελόκηποι Καστοριάς

Σταυροπροσκύνηση 7-4-2-13: Αμπελόκηποι Καστοριάς
 
     Κυριακή σήμερα της "Σταυροπροσκυνήσεως", στην Εκκλησία μας ,στο Ναό Αη Κων/νου  Ελένης.
   Τελέστηκε Θ.Λειτουργία του Μ.Βασιλείου με ειδικό τελετουργικό.
    Η τρίτη Κυριακή των Νηστειών, ονομάζεται «Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως».
       Μετά από την Δοξολογία στο τέλος της ακολουθίας του όρθρου, ο Σταυρός μεταφέρεται από τον Ιερέα  με πομπή συνοδευόμενη από μικρά παιδάκια-εξαπτέρυγα ή ψαλτάδες  που κρατούν λαμπάδες και   στο κέντρο του Ναού, όπου εκεί τελείται ως ορίζει το Εκκλησιαστικό τυπικό η ακολουθία της Σταυροπροσκυνήσεως.
 
     Οι Εκκλησιαζόμενοι ασπάζονται τον Τίμιο Σταυρό και λαμβάνουν από τα χέρια του Ιερέως ευλογία με λουλούδια. Ο Τίμιος Σταυρός παραμένει στο κέντρο του Ιερού Ναού όλη την υπόλοιπη εβδομάδα, οπότε στο τέλος κάθε ακολουθίας γίνεται προσκύνηση του.
 
Ποιός Ο "Συμβολισμός" της "Σταυροπροσκυνήσεως"

       Εχει καθιερωθεί,ανάμεσα στην Μ.Σαρακοστή η "Σταυροπροσκύνηση" κατά την Εκκλησία μας,την Γ' Κυριακή των Νηστειών, για να δόσει "συμβολικά" στους  νηστεύοντες πιστούς,θάρρος και ελπίδα, ότι έρχεται η Ανάσταση, για να υπομένουν λίγο ακόμη,βλέποντας και προσκυνώντας τον Τίμιο Σταυρό..
        Ο συμβολισμός παραπέμπει στην πορεία  των Ισραηλιτών στην έρημο,όπου ο  Μωϋσής,με Θεία οδηγία,ανασήκωνε  ξύλινη ράβδο-θεϊκό Σύμβολο και η θέα της,έδινε κουράγιο στους ταλαιπωρημένους οδοιπορούντες  ,πεινώντες και διψώντες Ισραηλίτες 
 
Χαρακτηριστικά Απολυτίκια της Ημέρας:
 
-"Τον Σταυρόν Σου προσκυνούμεν Δέσποτα και την Αγίαν Ανάστασιν ΔοξάξομενΚΛΙΚ ΕΔΩ
 
-"Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου, και εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς βασιλεῦσι, κατὰ βαρβάρων δωρούμενος, καὶ τὸν σὸν φυλάττων, διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα". ΚΛΙΚ ΕΔΩ
 
   Στο εορτολόγιο της Εκκλησίας μας,σχετικά με τον Τίμιο Σταυρό, υπάρχει και η "Σταυροϋψωση" που εορτάζεται στις 14 Σεπτεμβρίου,σε ανάμνηση της Υψωσης του Τιμίου Σταυρού,μετά την ανεύρεσή του από της Αγία Ελένη.